Vyzkoušej jinou barvu:
Změň velikost písma: 60% 70% 80% 90%
Navštívenky.cz

Co jsou to vizitky

Vizitky mají praktickou funkci, používají se především v byznysu. Za to, jak vypadají, může většinou váš zaměstnavatel. Ale jste-li samostatní, volte takovou vizitku, jež nejlépe vystihne charakter vašeho podnikání.

Pokud jste pojišťovací agent, vizitkou se prezentujete jako seriózní a solidní člověk. Naopak vizitka umělece by měla být „cítit“ kreativitou.

Vizitku nenabízejte bezprostředně po pozdravu, není to zdvořilé. Zdvořilé, nebo téměř nutné, je to naopak v Asii, kde se sluší vizitku navíc zdlouhavě studovat, byť by byla natištěná v jazyce, kterému nerozumíte. V Asii se také často objevují na vizitkách fotky, což by v evropském obchodním prostředí bylo nezvyklé.

I když jste vlastníkem většího množství vizitek (ředitel firmy, člen správní rady jiné firmy, čestný prezident nadace), prezentujte se ostatním vždy jen jednou z nich. Jinak svého partnera zmatete a budete na něj působit poněkud pompézně.

Není také nutné klást velký důraz na funkce. Pokud se jmenujete Sýkora a jste majitelem firmy Sýkora s. r. o., titul CEO je zbytečný. Každému stejně dojde, že firma je vaše. Pokud se takhle nafouknete, pak si lidé spíš budou myslet, že jste ve firmě sám šéfem i zaměstnancem a snažíte se tento fakt zamaskovat.

Tituly na vizitkách, to je vůbec věc. Každá firma má jinou organizační strukturu a málokdo pak pochopí, co děláte, když se titulujete Zástupce náměstka divize, nebo Ředitel pro organizaci a administrativu. Moji zaměstnanci se mě občas ptají - jak mě ale budou klienti respektovat, když nemám na vizitce napsanou vedoucí nebo důležitou pozici? Tak to nefunguje. Moje zkušenost je taková, že klienta v důsledku stejně nejvíc zajímají vaše schopnosti a sebevědomí než tituly na vizitkách.

Jsou ve firmě lidé, kteří se obejdou úplně bez pozice, a nebo dokonce i bez vizitek. Jsou to ti nejvíce obyčejní a nejvíce významní lidé. Šéf banky vás ještě zřejmě svou vizitkou poctí, ale takový předseda představenstva italského Fiatu už zřejmě ne.

Lidé prostě mají vědět, kdo před nimi stojí, aniž by se tento člověk představoval s připravenou vizitkou. Když už dává kontakt - řekne si o vizitku své asistentce. A pokud jste se spřátelili natolik, že chce, abyste mu zavolali přímo, napíše spojení přímo na sebe na druhou stranu té vizitky od asistentky.

A i když vizitky už máte, co na ně napíšete - kromě srozumitelné funkce, zaměstnavatele a spojení do práce? Mobil? Kdepak. Mobil zasahuje do vašeho osobního prostoru. Pokud jej rozdáváte na potkání, znamená to, že si svého prostoru nevážíte nebo že se cítíte tak nízko postavený, že vám do něj může kdokoli zasahovat.

Dopisovat mobil rukou na vizitku vybraným lidem opravdu není žádná ostuda. Ostatně, jak jsem říkal - dělají to tak i ministři.

Zdroj: Lidovky.cz - zpravodajský server lidových novin.